Igen…
A függöny legördült, mázsás
súlya, felkeverte, a színpad deszkáinak finom porát. Hát, ennek a darabnak is
vége lett, mint mindennek, ami valaha is volt. Már csak a cselekmény emléke
lebegett az áporodott nézőtér felett, lassan a bársonyszékekre ereszkedett, és
onnan, az ülések alatti sötétségbe csorgott, ahonnan nincs visszaút.
Mert ez a dolgok rendje, mert
a szabály, az szabály, és nem lehet egy függönyt, tetszés szerint fel - lerángatni, mert elszakadhatnak a kötelek,
mert azok sem tartanak örökké, és a lezuhanó mázsás drapéria agyonnyomhatja a
darab főszereplőjét, és akkor, nincs több előadás…
Meg a függönyt húzgáló
emberek sem gépek, csak erőlködnek, és nyelik a port, aztán idő előtt
tönkremennek, és másikakat kell szerződtetni. Még szerencse, hogy ebből a
fajtából, szokott lenni elég.
A kiürült, sötét teremben
feltámadnak valaha játszott darabok töredékemlékei, összevissza száguldoznak a
légtérben, összekeveredett, értelmetlenségek gomolyognak a nehéz üvegcsillárok
között. Fülsiketítő zene harsan, csupa kakofónia csikorog, amit csak a kavargó
emlékek hallanak. Vad táncra perdülnek a jelenlévő maradványok, ez a sátán
bálja, a feledés hangafüves rétjein ugrándozó boszorkák, sárkányok és királynők
átláthatatlan légiói.
Ott állok középen, hajamat
összeborzolja a táncolók keltette szél, dohos enyészetszaguktól nehezen kapok
levegőt, zöldes, nyúlós leheletük, a katakombák világát varázsolják körém. Hej,
de múlékony minden, a voltak emlékei már számig érnek, egyszerre beszélnek, és
mondják, és mondják, még hallom, de már nem értem.
Csak érzem, mint fogyok el,
lassan és igyekszem fennségessen tenni, hogy ha esetleg látna valaki, hát egy
nagy bölényt érzékeljen térdre rogyni, és ne, egy rozoga kecskét.
Mert egy színműben, a póz, és
a gesztus lényegesen létező valóság, a mesék világa is ez, és az egész életünk,
valahol, egy jól induló, aztán csúnyán elcseszett darab, amit ha javítgatunk,
csak még jobban elcsesződik, a végén, nem is hasonlít az elejére.
Már senki nem is tudja, hogy
mikor van eleje, közepe vége, a végét, legalább észre fogom venni, de lehet,
hogy csak hiszem, mert nem én veszem majd észre, hanem mások.
Az előadás végén, a függöny
legördül, a közönség fészkelődve próbál felállni a székéből, csúnyán elülte a
fenekét, most bezzeg szenved.
És jön, az átmenet, nyomasztó
időszaka. Az asszonyok, visszavedlenek hétköznapi, párjukat átkozottul unó,
elnehezedett stancenmutterekké, holott, a felvonások alatt, a királylánnyal
azonosultak. A férfiak, úgy visszazökkennek lovagi szerepükből, hogy csak úgy
csattan. Kezdődik a ruhatári harc, az utcai tülekedés.
Az üres széksorok között,
elindul a feledés pora, valahonnan hangtalan szitál, belepve mindent, ami
maradt. A zenekari árok rejtekéből előszivárgó, erőtlen, és többnyire hamis
dallamok, bizonytalan tántorgása, fülsértő világot teremt, ami semmivel sem
jobb, mint a valódi.
És holnap, minden kezdődik
elölről, és azt is elfelejtik a darab végén, mert a körforgáshoz tartozik ez a
gesztus, mert a valósághoz semminek nincs köze, az csak egy részeg álom, amiből
sosem lesz ébredés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése